Carve out spannend? Ja maar met het juiste team ook verdomde leuk.

In de zomer van 2017 kocht Wijkermeer samen met de CEO het merk TI SENTO – Milano van de IBB groep. Er was sprake van een zgn. carve out. Dat wil zeggen dat het merk en het team aan de voorkant (sales, marketing, design) meegaan en dat de “achterkant” bij de verkoper blijft (logistiek, finance, customer service, ICT ). Dat moet dus allemaal opnieuw geregeld worden. Dat is als investeerder een risicovolle transactie want het is niet de vraag of er iets misgaat maar hoeveel en wanneer. En dan hangt alles af, zoals zo vaak, van de mensen. Spannend. Maar al direct na de start werd ik positief verrast. Er waren handjes tekort, mensen kregen taken die ze nog nooit hadden vervuld en elke dag gebeurde er wel iets onverwachts. Tweemaal per week gaven de verantwoordelijken in een soort scrum meeting een snelle status update over wat er gerealiseerd was, wat er nog gedaan moest worden en wat daar voor nodig was. De lijst was lang maar bleef overzichtelijk.

De kracht van een gemeenschappelijk doel

Er was stress en er werden meer uren gemaakt dan normaal. Zelfs weekenden werden opgeofferd. Maar ik heb mensen zelden zo gedreven en gemotiveerd gezien. Want er is 1 doel en dat is van TI SENTO – Milano een global brand maken. En daar werkt het hele team aan mee. Omdat er ruimte is voor creativiteit, voor initiatieven, voor fouten en voor plezier. Waarom? Iedereen werkt aan hetzelfde doel en dus hoef je niet te controleren maar vooral te faciliteren. Geweldig om te zien welke talenten van mensen komen bovendrijven. Gaat het dan vanzelf? Nee absoluut niet. Maar het is wel verdomde leuk en zeer effectief!